Elpriskompensationen
Riksdagen har nu sagt ja till Regeringens förslag om elpriskompensation för hushåll i Sverige som har drabbats av vinterns exceptionellt höga elpriser. Kompensationen gäller för förbrukning i december 2021, januari 2022 och februari 2022 och stöd ges utifrån den förbrukning som har uppnåtts varje enskild månad. Det är elnätsbolagen som administrerar stödet och sköter kompensationen ut till kunderna. Du som kund kommer inte behöva ansöka om stödet. 
Regeringen har i efterhand föreslagit en förlängning av elpriskompensationen för att även inkludera mars 2022 för elprisomrÃ¥de 3 och 4, där FENAB:s nätomrÃ¥de ligger. Denna kompensation är dock ännu inte beslutad om.Â
I och med fakturan som distribueras i början av juni kommer utbetalning av kompensationen påbörjas. Eventuellt restbelopp läggs som tillgodo till nästkommande faktura till dess att hela beloppet är kompenserat.
I tabellerna nedan kan du se de olika nivåerna för kompensation.
SÃ¥ mycket kan du fÃ¥ i kompensation för december-februariÂ
Förbrukning per månad (kWh) | Stöd per månad (kr) |
700 – 899 | 100 |
900 – 999 | 200 |
1000 – 1099 | 300 |
1100 – 1199 | 400 |
1200 – 1299 | 500 |
1300 – 1399 | 700 |
1400 – 1499 | 900 |
1500 – 1599 | 1100 |
1600 – 1699 | 1300 |
1700 – 1799 | 1500 |
1800 – 1899 | 1700 |
1900 – 1999 | 1900 |
Över 2000 | 2000 |
Källa:regeringen.se
FrÃ¥gor & SvarÂ
Vilka omfattas av elpriskompensationen? Â
Alla hushÃ¥ll i Sverige som haft en förbrukning över 700 kWh per mÃ¥nad under december 2021, januari 2022 och februari  2022 kommer att fÃ¥ ta del av den kompensationen som betalas ut. Â
För vilka mÃ¥nader gäller elpriskompensationen? Â
Kompensationen gäller för december 2021, januari 2022 och februari 2022.
Hur sker kompensationen till kunden? Â
Kompensationen sker i form av ett avdrag pÃ¥ kommande fakturor. Beloppet dras av tills det inte finns nÃ¥got mer tillgodo kvar. Â
MÃ¥ste jag ansöka för att ta del av kompensationen?  Â
Nej, Kompensationen kommer automatiskt dras av pÃ¥ fakturan.Â
När kommer elpriskompensationen betalas ut? Â
Kompensationen sker pÃ¥ fakturan som kommer i juni och läggs som tillgodo till nästkommande faktura till dess att hela beloppet är kompenserat.Â
Varför fÃ¥r jag inte en utbetalning istället för att det dras pÃ¥ kommande fakturor?Â
Det är upp till nätbolagen som administrerar utbetalningen att välja metod för utbetalning. Vi har valt metoden att kompensation sker via faktura till dess att hela beloppet är kompenserat, dÃ¥ vi anser att det är den säkraste metoden för att kompensationen nÃ¥r rätt mottagare. Detta dÃ¥ vi inte har kontonummer till alla de kunder som ska kompenseras och dÃ¥ det är drygt 7500 kunder som ska kompenseras kan vi inte pÃ¥ ett säkert sätt samla in alla dessa kontouppgifter.Â
Vi kommer inte kontakta nÃ¥gra kunder via telefon för att erhÃ¥lla kontouppgifter.Â
Jag har flera fastigheter, fÃ¥r jag kompensation för samtliga? Â
Ja,  du fÃ¥r ersättning för respektive fastighet om förbrukningen överstigit 700 kWh för respektive mÃ¥nad under den gällande kompensationsperioden. Â
Hur ser jag min elförbrukning?  Â
Du kan enkelt logga in via mina sidor för att ta del av din förbrukning och pÃ¥ sÃ¥ vis räkna ut din kompensation. Â
Vad gäller om jag har flyttat?  Â
Om du under nÃ¥gon av kompensation mÃ¥naderna varit boende pÃ¥ en adress där förbrukningen överstigit 700 kWh under den period du bott där kommer du att erhÃ¥lla kompensation.  Om du inte längre är kund hos oss, kontakta vÃ¥r kundservice för mer information gällande utbetalningen. Â
Kan jag läsa mer om vad som gäller för just mig?  Â
Du hittar mer information om elpriskompensationen via regeringens hemsida. Â
Ytterligare frÃ¥gor?Â
Kontakta gärna vÃ¥r kundservice pÃ¥ 0515-777500 eller maila ditt ärende till oss pÃ¥ kundservice_falbygden@nordionenergi.se sÃ¥ besvarar vi din frÃ¥ga inom fem arbetsdagar.Â