Vanliga frågor

Avtal och flyttning

Kommer ni och läser av mätarställningen när jag flyttar?

Nej, vi hämtar alla mätarställningar med hjälp av fjärravläsning. Detta gäller både elnät och fjärrvärme.

Jag ska flytta ut från en fastighet med fjärrvärme, hur säger jag upp den?

Du behöver säga upp ditt fjärrvärmeavtal senast 30 dagar innan du flyttar från din nuvarande adress. Kontakta vår kundservice eller fyll i formuläret här.

Fastigheten jag ska flytta till har fjärrvärme. Hur tecknar jag avtal för den?

Grattis! Fjärrvärme är både miljövänligt och driftsäkert, ett bra val för en hållbar framtid. Kontakta vår kundservice eller fyll i formuläret här.

Vad händer om jag glömmer att säga upp mitt elnätsavtal när jag flyttar ut?

Du är betalningsskyldig i 30 dagar efter att du har sagt upp elnätsavtalet, även om du inte längre bor kvar i bostaden. Det är därför viktigt att du anmäler utflytt i god tid eftersom vi inte kan göra några ändringar bakåt i tiden.

Jag ska flytta från Falbygdens Energis elnätområde, vad behöver jag göra?

Du måste säga upp ditt elnätsavtal senast 30 dagar innan du flyttar från din nuvarande adress. Du kan göra detta genom att fylla i formuläret här, kontakta kundservice eller via Mina Sidor.

Jag ska byta bostad inom Falbygdens Energis elnätområde, hur gör jag med nätavtalet?

Du behöver säga upp elnätsavtalet på bostaden du lämnar, och teckna ett nytt nätavtal på den nya bostaden. Kontakta gärna kundservice så hjälper vi dig. Du behåller ditt kundnummer och valt betalsätt hos oss. Kom ihåg att du har 30 dagars uppsägningstid på elnätsavtalet.

Jag ska flytta till Falbygdens Energis elnätområde, vad behöver jag göra?

Välkommen! Du kan anmäla inflytt via formuläret här eller kontakta vår kundservice för att teckna elnätsavtal för din nya bostad.

Driftinformation & felanmälan

Kan jag rapportera in ett fel även efter kontorstid?

Vår driftpersonal är tillgänglig 24 timmar om dygnet, året runt. Du når oss alltid via 0515-77 75 00. Efter kontorstid är det bara att följa instruktionerna i röstmeddelandet för att komma till felanmälan.

Skickar ni flera SMS med uppdateringar om strömavbrott?

Nej, men vi uppdaterar vår hemsida med mer information under strömavbrott. I det SMS vi skickar ut finns en länk till korrekt sida på hemsidan.

Varför hittar jag inte min adress när jag ska registrera mig för SMS-aviseringar?

Det kan bero på att vi saknar korrekt anläggningsadress i vårt system. Adressen måste stämma överens med fastighetsregistrets belägenhetsadress. Kontakta gärna kundservice så rättar vi till det.

Hur får jag SMS-aviseringar om strömavbrott?

Du får automatiskt SMS-aviseringar vid eventuella strömavbrott om du är skriven på den adressen avbrottet gäller och har ett mobilabonnemang kopplat till den adressen. Du kan även registrera dig på din adress via den här sidan.

Vad gör jag om strömmen går?

Det första du ska göra är att kontrollera din egen elanläggning för att se om jordfelsbrytaren har löst ut eller om det är säkringar som har gått. Glöm inte att kontrollera även huvudsäkringarna.
Om felet inte ligger på din anläggning och du också ser att det verkar vara ett större avbrott även hos grannarna kontaktar du oss på 0515-77 75 00.
Aktuell driftinformation hittar du alltid på vår hemsida och det är också möjligt att få SMS-aviseringar om pågående och planerade avbrott. Läs mer här.

Elnät & elhandel

Hur funkar det?

Den svenska elmarknaden består av flera olika aktörer. Som kund i Falbygdens Energis område har du ett avtal med oss som elnätsföretag och att avtal med valfri elhandlare. Elnätsföretaget ansvarar för att underhålla, bygga ut och framtidssäkra elnätet så att elen kan komma genom ledningarna till din anläggning i ditt hem eller företag. Utan elnätsföretaget kan elen inte komma fram för att ladda din mobil, koka ditt morgonkaffe eller kolla på ditt favoritprogram på TV. Vi är också ansvariga för att elen används på ett hållbart sätt i våra nät. Vill du veta mer om vårt elnät och hur du kan bidra till att använda elen på ett ansvarsfullt sätt? Läs mer här.

Faktura & betalningssätt

Jag har en faktura med 0 kronor att betala, kan det stämma?

Du kan ha dubbelbetalat en tidigare faktura och i de flesta fall flyttas ett tillgodo över till din nästa faktura. Det är därför det kan stå 0 kronor att betala.

Vilket kontonummer ska jag betala till?

Vårt bankgironummer är 513-8367. Vid manuell betalning är det viktigt att du anger korrekt OCR-nummer så att vi kan matcha betalningen mot rätt faktura.

Jag har inte fått min faktura, kan ni skicka den?

Du hittar dina fakturor på Mina Sidor, där de finns tillgängliga digitalt. Om du behöver en utskrift kan du ladda ner den och skriva ut den därifrån.

Du kan även kontakta kundservice om du vill att vi ska skicka den till dig.

Jag bor utomlands. Hur betalar jag min faktura?

Om du betalar från utlandet ska du ange följande uppgifter.

IBAN: SE4150000000051181059062

SWIFT/BIC: ESSESESS

Vad händer om jag inte betalar fakturan?

Om vi skickar en påminnelse tillkommer en påminnelseavgift på 60 SEK och dröjsmålsränta debiteras från förfallodagen. Påminnelseavgiften faktureras på nästkommande månadsfaktura.
Saknar vi fortfarande betalning efter påminnelsen lämnas ärendet över till Intrum för inkasso, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer.

Hur ofta kommer fakturorna?

Vi erbjuder endast månadsvis faktura.

Hur får jag fakturan via Kivra?

Om du redan använder Kivras digitala brevlåda för andra tjänster och inte har gjort något annat aktivt val av digital faktura går den dit automatiskt. Har du redan valt t ex E-faktura så fungerar det precis som vanligt.

Hur skaffar jag E-postfaktura?

Klicka här och fyll i formuläret så skickar vi din nästa faktura som PDF-fil till din e-postadress.

Hur skaffar jag autogiro?

Du kan anmäla autogiro via din internetbank, och beloppet dras då automatiskt från ditt konto vid förfallodatum. Du kan också kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. Kombinera gärna med E-faktura eller E-postfaktura för att slippa onödiga pappersutskick.

Hur skaffar jag E-faktura?

Det lättaste är att anmäla E-faktura direkt i din internetbank, där du anger Falbygdens Energi Nät AB som betalningsmottagare när du fyller i anmälningsformuläret. Du kan också kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Jag får pappersfaktura idag men vill ändra till digital faktura, vilka alternativ finns?

Det finns flera miljövänliga alternativ till den traditionella pappersfakturan. Vi är stolta över att 55% av våra kunder idag använder sig av digital faktura genom E-faktura, Autogiro, E-postfaktura eller Kivra.

Ledningskollen

Jag har missat att använda ledningskollen och grävt av en kabel. Vad ska jag göra?

Först och främst ska du inte röra någonting, det kan vara väldigt farligt. Kontakta oss direkt så kommer vi ut och tittar på kabeln.

Kommer ni och markerar kablar på min tomt om jag ska gräva?

Ja. Via ledningskollen.se skapar du ett ärende och markerar på kartan var grävarbetet ska göras. Det är en kostnadsfri tjänst. Du behöver vara ute i god tid för att vi ska kunna planera arbetet, så vänta inte till dagen innan du ska gräva.

Mina Sidor

Kan jag anmäla flytt via Mina Sidor?

Ja, du kan anmäla utflytt från din befintliga adress men du kan inte anmäla inflytt. Det kan du istället göra via det här formuläret.

Ni har fel kontaktuppgifter till mig. Kan jag ändra dem själv?

Ja, på Mina sidor kan du ändra mailadress och telefonnummer.

Hur kommer jag åt Mina sidor om någon annan i hushållet står på avtalet?

I Mina sidor är det möjligt att lägga till ett kundgodkännande, där den som står på avtalet kan koppla någon annans personnummer till inloggningen. Då går det att logga in med fler personnummer och Bank-ID.

Vilka uppgifter kan jag se på Mina Sidor?

Historisk förbrukning av både el och fjärrvärme, fakturor, priser och anläggningsuppgifter.

Hur loggar jag in på Mina Sidor?

Du loggar lätt in via Bank-ID.