Kundservice håller stängt för utbildning den 20 mars

Den 20 mars har kundservice telefonen stängd men det går bra att maila ert ärende till oss på: kundservice_falbygden@nordionenergi.se. Om du önskar bli uppringd angående ditt ärende, vänligen ange detta som ett önskemål, så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Falbygdens Energi Nät Logotyp

Frågor om din faktura

Nedan har vi sammaställt de faktureringsalternativ vi erbjuder dig som kund samt en förklaring av fakturaspecifikationen

För att se din senaste faktura, gå in på Mina Sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nedan har vi sammaställt de faktureringsalternativ vi erbjuder dig som kund. Läs mer om varje alternativ nedan. Välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor

Kivra

Har du sedan tidigare registrerat ett konto hos Kivra kommer fakturan att skickas till din digitala brevlåda.Om du inte har registrerat ett konto hos Kivra får du en pappersfaktura (om du inte väljer något av alternativen nedan).

För mer information och för att skapa ditt konto på Kivra, besök kivra.se Länk till annan webbplats.

E-faktura*

E-faktura registrerar du via din Internetbank. Ange Falbygdens Energi Nät AB som betalningsmottagare. Om du vid registreringen behöver ange ett betalarnummer är detta detsamma som ditt kundnummer hos oss. Kundnumret hittar du på din faktura.

Faktura via E-post*

Du kan få din faktura skickad som en PDF-fil till din e-postadress. Klicka här och fyll i formuläret så skickar vi din nästa faktura som PDF-fil till din e-postadress.eller kontakta vår Kundservice på kundservice_falbygden@nordionenergi.se eller ring oss på 0515- 77 75 00.

Autogiro*

Samtliga av alternativen här ovan förutom EDI går att koppla till Autogiro. Vid autogirobetalning regleras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto på fakturans förfallodatum.

Autogiro ansöker du enklast genom din internetbank. Om du i vid registreringen på din internetbank behöver ange ett betalarnummer är detta detsamma som ditt kundnummer hos oss. Kundnumret hittar du i ditt bekräftelsebrev eller på din faktura.

EDI-faktura (endast företagkunder)

Är du företagskund och önskar betala med EDI-faktura kontaktar du vår Kundservice – kundservice_falbygden@nordionenergi.se. I ditt mail behöver du ange vilket organisationsnummer det gäller och en GLN-kod. Vi registrerar sedan detta i våra system.

* Dessa faktureringsalternativ går att få som månadsfaktura, kvartalsfaktura eller faktura varannan månad.

Hur tyder jag min faktura?

Din nätfaktura kommer i början av varje månad, oberoende av vilket faktureringssätt du har valt. Här kommer en förklaring för att underlätta fakturaförståelsen.

  1. Överst på fakturan finner du ditt fakturanummer, kundnummer och vilket datum som fakturan är gjord. Fakturanummer används även som OCR-nummer.
  2. Ditt namn och din postadress. Observera att detta kan vara en annan adress jämfört med anläggningsadressen.
  3. Kontaktuppgifter till kundservice om du har frågor gällande din faktura.
  4. Adressen och anläggnings-ID för din elnätsanläggning. Det är detta 18-siffriga nummer som behövs när du ska teckna avtal med elhandelsföretag. Knutpunktsnumret är en teknisk information som kan vara bra att uppge vid eventuell felanmälan.
  5. Att fakturan gäller elnät. Här ser du även eventuellt tillgodosaldo.
  6. Fakturans förfallodag och summa att betala, med momsspecifikation. Har du autogiro står det längst till höger att summan dras via autogiro.
  7. Bank- och organisationsuppgifter. Här hittar du IBAN för betalning från utlandet.
  8. Vilken taxakod som gäller för din elnätsanläggning och vilket avtalsnummer som är kopplat till anläggningen. Bor du i lägenhet står det Lägenhetstaxa. Här hittar du även din årsförbrukning baserat på 12 månader bakåt i tiden.
  9. Mätarnummer och datum för avläsningar som är till grund för faktureringen. Förbrukningen längst till höger är den uppmätta förbrukningen mellan mätarställningarna den 1 nov och 1 dec.
  10. Specifikationen över dina kostnader och vilken period fakturan gäller för. Vi fakturerar alltid för uppmätt överföring, det vill säga att du i början av april får fakturan för mars månads överföring
    Den översta raden är din taxa och den fasta årskostnaden uppdelat på antal dagar i månaden.
    – Elöverföring = antal kilowattimmar som har gått genom vårt nät till din anläggning
    – Effektavgift = din högst uppmätta effekt i kilowatt under den gångna månaden.
    – Höglastavgift = din högst uppmätta effekt i kilowatt under den gångna månadens höglasttid 07:00 – 19:00. OBS! Höglastperioden är 1 nov – 30 mars.
    Läs mer om prismodellen här: Prismodell för höglastperiod Länk till annan webbplats.
    – Energiskatt = en statlig skatt som vi handlägger åt Skatteverket. Beräknas på antal kilowattimmar i elöverföring.
  11. Här ser du om du har ett tillgodo som överförts från en tidigare faktura och vilket fakturanummer det gäller. Här kan du också se påminnelseavgift som påförts från tidigare faktura.
  12. Att betala till mottagaren Falbygdens Energi Nät AB

Sida 1 (Punkt 1-7)

Klicka på bilden för att se ett exempel på hur en faktura ser ut. Detta kan ge dig en tydlig överblick över fakturans layout, inklusive viktiga delar som kostnader, betalningsalternativ och förfallodatum.

Förstora bilden

Sida 2 (Punkt 8-12)

Klicka på bilden för att se ett exempel på hur en faktura ser ut. Detta kan ge dig en tydlig överblick över fakturans layout, inklusive viktiga delar som kostnader, betalningsalternativ och förfallodatum.

Förstora bilden

.

Adress

Falbygdens Energi Nät AB

Box 251

521 02 Falköping

Kontaktuppgifter

Växel: 010-178 84 00

Kundservice: 0515-77 75 00

kundservice_falbygden@nordionenergi.se