En rubrik som är lagom En rubrik som är lagom en rubrik som

En rubrik som är lagom en rubrik som är lagom en rubrik som är lagom En rubrik som är lagom en rubrik som är lagom

Falbygdens Energi Nät Logotyp

Vanliga frågor

Avtal och flyttning

Nej, vi hämtar alla mätarställningar med hjälp av fjärravläsning. Detta gäller både elnät och fjärrvärme.

Du är betalningsskyldig i 30 dagar efter att du har sagt upp elnätsavtalet, även om du inte längre bor kvar i bostaden. Det är därför viktigt att du anmäler utflytt i god tid eftersom vi inte kan göra några ändringar bakåt i tiden.

Du måste säga upp ditt elnätsavtal senast 30 dagar innan du flyttar från din nuvarande adress. Du kan göra detta genom att fylla i formuläret här, kontakta kundservice på telefon eller via Mina Sidor.

Du behöver säga upp elnätsavtalet på bostaden du lämnar, och teckna ett nytt nätavtal på den nya bostaden. Kontakta gärna kundservice så hjälper vi dig eller använd formulären här. Du behåller ditt kundnummer och valt betalsätt hos oss. Kom ihåg att du har 30 dagars uppsägningstid på elnätsavtalet.

Välkommen! Du kan anmäla inflytt via formuläret här eller kontakta vår kundservice för att teckna elnätsavtal för din nya bostad.

Driftinformation & felanmälan

Vår driftpersonal är tillgänglig 24 timmar om dygnet, året runt. Du når oss alltid via 0515-77 75 00. Efter kontorstid är det bara att följa instruktionerna i röstmeddelandet för att komma till felanmälan.

Nej, men vi uppdaterar vår hemsida med mer information under strömavbrott. I det SMS vi skickar ut finns en länk till korrekt sida på hemsidan.

Det kan bero på att vi saknar korrekt anläggningsadress i vårt system. Adressen måste stämma överens med fastighetsregistrets belägenhetsadress. Kontakta gärna kundservice så rättar vi till det.

Du får automatiskt SMS-aviseringar vid eventuella strömavbrott om du är skriven på den adressen avbrottet gäller och har ett mobilabonnemang kopplat till den adressen. Du kan även registrera dig på din adress via den här sidan.

Det första du ska göra är att kontrollera din egen elanläggning för att se om jordfelsbrytaren har löst ut eller om det är säkringar som har gått. Glöm inte att kontrollera även huvudsäkringarna.

Om felet inte ligger på din anläggning och du också ser att det verkar vara ett större avbrott även hos grannarna kontaktar du oss på 0515-77 75 00.
Aktuell driftinformation hittar du alltid på vår hemsida och det är också möjligt att få SMS-aviseringar om pågående och planerade avbrott. Läs mer här.

Elnät & elhandel

Falbygdens Energi är ett av cirka 170 elnätsföretag i Sverige. Varje företag ansvarar för vissa geografiska områden, och det finns bara ett elnät i varje område. På en naturlig monopolmarknad behövs det därför en reglering, och i vårt fall är det Energimarknadsinspektionen (EI) som är ansvariga för den. Läs mer här.

Den svenska elmarknaden består av flera olika aktörer. Som kund i Falbygdens Energis område har du ett avtal med oss som elnätsföretag och att avtal med valfri elhandlare. Elnätsföretaget ansvarar för att underhålla, bygga ut och framtidssäkra elnätet så att elen kan komma genom ledningarna till din anläggning i ditt hem eller företag. Utan elnätsföretaget kan elen inte komma fram för att ladda din mobil, koka ditt morgonkaffe eller kolla på ditt favoritprogram på TV. Vi är också ansvariga för att elen används på ett hållbart sätt i våra nät. Vill du veta mer om vårt elnät och hur du kan bidra till att använda elen på ett ansvarsfullt sätt? Läs mer här.

En höglastavgift tillkommer vardagar mellan klockan 07.00-19.00 från 1 november till 31 mars. Överföringsavgiften och den fasta avgiften är samma hela året. Höglastavgiften uppmäts på samma sätt som nuvarande effektavgift, alltså på det högsta timvärdet. Skillnaden är att höglastavgiften endast tas ut under den tid när mest el används. Räkningen kommer alltså att vara högre under vinterhalvåret, medan den blir lägre under de ljusa månaderna. Sett till hela året blir dock sannolikt denna förändring kostnadsneutral för dig. Läs mer här.

Faktura & betalningssätt

Du kan ha dubbelbetalat en tidigare faktura och i de flesta fall flyttas ett tillgodo över till din nästa faktura. Det är därför det kan stå 0 kronor att betala.

Vårt bankgironummer är 513-8367. Vid manuell betalning är det viktigt att du anger korrekt OCR-nummer så att vi kan matcha betalningen mot rätt faktura.

Du hittar dina fakturor på Mina Sidor, där de finns tillgängliga digitalt. Om du behöver en utskrift kan du ladda ner den och skriva ut den därifrån.

Du kan även kontakta kundservice om du vill att vi ska skicka den till dig.

Om du betalar från utlandet ska du ange följande uppgifter.

IBAN: SE4150000000051181059062

SWIFT/BIC: ESSESESS

Om vi skickar en påminnelse tillkommer en påminnelseavgift på 60 SEK och dröjsmålsränta debiteras från förfallodagen. Påminnelseavgiften faktureras på nästkommande månadsfaktura.

Saknar vi fortfarande betalning efter påminnelsen lämnas ärendet över till Visma amili för inkasso, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer.

Vi erbjuder endast månadsvis faktura.

Om du redan använder Kivras digitala brevlåda för andra tjänster och inte har gjort något annat aktivt val av digital faktura går den dit automatiskt. Har du redan valt t ex E-faktura så fungerar det precis som vanligt.

Du kan få din faktura skickad som en PDF-fil till din e-postadress. Klicka här och fyll i formuläret så skickar vi din nästa faktura som PDF-fil till din e-postadress.eller kontakta vår Kundservice på kundservice_falbygden@nordionenergi.se eller ring oss på 0515- 77 75 00.

Du kan anmäla autogiro via din internetbank, och beloppet dras då automatiskt från ditt konto vid förfallodatum. Du kan också kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Du anmäler att du vill ha E-faktura direkt i din internetbank, där du anger Falbygdens Energi Nät AB som betalningsmottagare när du fyller i anmälningsformuläret.

Det finns flera miljövänliga alternativ till den traditionella pappersfakturan. Vi är stolta över att 57 % av våra kunder idag använder sig av digital faktura genom E-faktura, Autogiro, E-postfaktura eller Kivra.

Ledningskollen

Först och främst ska du inte röra någonting, det kan vara väldigt farligt. Kontakta oss direkt på 0515-77 75 00 så kommer vi ut och tittar på kabeln.

Ja. Via ledningskollen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. skapar du ett ärende och markerar på kartan var grävarbetet ska göras. Det är en kostnadsfri tjänst. Du behöver vara ute i god tid för att vi ska kunna planera arbetet, så vänta inte till dagen innan du ska gräva.

Mina Sidor

Ja, du kan anmäla utflytt från din befintliga adress men du kan inte anmäla inflytt. Det kan du istället göra via det här formuläret.

Ja, på Mina sidor kan du ändra mailadress och telefonnummer.

I Mina sidor är det möjligt att lägga till ett kundgodkännande, där den som står på avtalet kan koppla någon annans personnummer till inloggningen. Då går det att logga in med fler personnummer och Bank-ID.

Historisk förbrukning av både el och fjärrvärme, fakturor, priser och anläggningsuppgifter.

Följ gärna våran steg-för-steg guide Pdf, 176.5 kB, öppnas i nytt fönster. för mer information och tips på vad du kan se på Mina Sidor.

Du loggar lätt in via Bank-ID.

Du kan även följa våran steg-för-steg guide Pdf, 21.2 MB, öppnas i nytt fönster. för information om hur du loggar in.

Adress

Falbygdens Energi Nät AB

Box 251

521 02 Falköping

Kontaktuppgifter

Växel: 010-178 84 00

Kundservice: 0515-77 75 00

kundservice_falbygden@nordionenergi.se