Kundservice håller stängt för utbildning den 20 mars

Den 20 mars har kundservice telefonen stängd men det går bra att maila ert ärende till oss på: kundservice_falbygden@nordionenergi.se. Om du önskar bli uppringd angående ditt ärende, vänligen ange detta som ett önskemål, så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Falbygdens Energi Nät Logotyp

Smidig översikt över din el med hjälp av elmätaren

Din elmätare är mer än bara ett mätinstrument. Den hjälper dig hålla koll på din elförbrukning, möjliggör smarta hemfunktioner och uppfyller både svenska och europeiska funktionskrav.

En elmätare som gör jobbet enkelt

Hos Falbygdens Energi använder vi elmätaren Landis+Gyr E360LTE, som mäter din elförbrukning noggrant och säkert. Den gör att vi kan fakturera dig korrekt och du slipper tänka på manuell avläsning.
Informationen skickas automatiskt via mobilnätet.

Från din elmätare kan vi läsa av din förbrukning ner till timnivå. Denna avläsning ligger till grund för din faktura och därför är det viktigt att det går rätt till. Om du vill följa din förbrukning kan du logga in med bank-ID på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Där kan du ta del av förbrukning upp till tre år tillbaka i tiden och även se dina fakturor.

Så använder du knapparna på elmätaren

Elmätaren är utrustad med en grön displayknapp. Genom att trycka på den kan du bläddra mellan olika visningar, till exempel aktuell förbrukning och mätarställning.

Elmätaren har också en inbyggd brytarfunktion. Om du behöver stänga av strömmen till din fastighet kan du hålla in knappen i några sekunder tills strömmen bryts. Kommunikationen med elmätaren fungerar fortfarande, även när strömmen är avstängd.

För att slå på strömmen igen, håll in knappen på nytt i några sekunder.

Viktigt vid elarbeten:

Vid allt arbete i elanläggningen måste strömmen stängas av på rätt sätt.
Använd alltid huvudbrytaren eller ta ur säkringarna, enligt gällande elsäkerhetsföreskrifter. Elmätarens brytare är inte avsedd att ersätta en huvudbrytare vid exempelvis elinstallationer.

Din elmätare

  1. Displayknapp
  2. Strömbrytare
  3. Mätarens display

Förstå symbolerna på din elmätare

Elmätaren visar information med hjälp av symboler och ett kodfält. Här nedan hittar du en snabbguide till vad symbolerna betyder och hur du själv kan läsa av mätaren.

  1. Brytarsymboler som indikerar om strömmen är kopplad eller bruten.
    Om symbolerna är slutna som i bilden ovan är strömmen kopplad.
    Om symbolerna blinkar har strömmen varit påslagen och kan nu kopplas på med strömbrytaren
    Om symbolerna är öppna är strömmen bruten och kan INTE kopplas på.
    Kontakta kundservice på Falbygdens Energi, 0515-77 75 00.
  2. Fassymboler L1, L2 och L3
    Om någon av dessa symboler blinkar betyder det att fasen har spänningen men ingen belastning och du ska i första hand kontrollera dina egna säkringar. Om någon av symbolerna saknas ska du kontrollera dina huvudsäkringar. I det fall en fas saknas och du inte har några nya säkringar hemma, testa att byta plats på huvudsäkringarna för att se om felet flyttar sig.
  3. Kodfält
    För att läsa av mätdata på elmätarens display börjar du med att trycka på den gröna knappen två gånger, tills texten "STD DATA" visas. När den texten syns håller du in knappen tills kodfältet 1.8.0 dyker upp. Därefter kan du bläddra mellan olika mätvärden genom att trycka på knappen igen.

    Kod

    Beskrivning

    1.8.0

    Energi du använt (kWh)

    2.8.0

    Energiproduktion från din produktionsanläggning (kWh)

    2.8.0

    Anläggningens aktuella effektuttag (kW)

    2.7.0

    Anläggningen aktuella effektproduktion (kW)

    3.8.0

    Reaktiv energi (R+)

    4.8.0

    Reaktiv energi (R-)

    32.7.0

    Spänning fas 1

    52,7.0

    Spänning fas 2

    72.7.0

    Spänning fas 3

    31.7.0

    Ström fas 1

    51.7.0

    Ström fas 1

    71.7.0

    Ström fas 3

    0.9.1

    Tid

    0.9.2

    0.9.2


    Larm
    Om klocksymbolen indikeras ska du kontakta kundservice på Falbygdens Energi tel: 0515-77 75 00.

Frågor eller funderingar?

Vänd dig gärna till vår kundservice på tel: 0515-77 75 00. Du hittar våra öppettider här, och vid akut felanmälan efter kontorstid går det bra att ringa samma nummer och följa anvisningarna i svarsmeddelandet för att bli kopplad vidare.